Mediabedrijven, waaronder RTL, Talpa Network en NPO, spraken hun tevredenheid uit over het in februari geïntroduceerde Media pact voor Respectvolle Samenwerking.
Tijdens een online evenement benadrukten de directeuren van deze organisaties echter dat ze nog werken aan volledige implementatie.
Het Media Pact is ontstaan naar aanleiding van vermeend seksueel wangedrag op de set van The Voice of Holland. Het schrijft onder andere voor dat alle managers in de mediasector een training krijgen over seksueel wangedrag van een externe partij. En mediaprofessionals moeten een training volgen over respectvol samenwerken.
Het eerste online evenement voor het pact vond onlangs plaats en moet een jaarlijks terugkerend evenement worden. Hoewel er vooruitgang is geboekt in het bevorderen van respectvolle samenwerking, erkent de sector dat er nog werk aan de winkel is.
Frederieke Leeflang van NPO benadrukte dat verantwoordelijkheid begint bij de top, maar zich uitstrekt tot iedereen, en Pim Schmitz van Talpa benadrukte het belang van open communicatie en bewustwording.
Sven Sauvé van RTL merkte op dat zijn organisatie aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt en benadrukte de rol van het pact in het faciliteren van samenwerking tussen mediabedrijven.