Zelfs met een verbeterde selectie van bioscoopreleases zag Sony Pictures Entertainment een opmerkelijke daling van 71% in het bedrijfsresultaat voor het eerste kwartaal dat eindigde op 30 juni. Het bedrijf rapporteerde een winst van $115 miljoen, in tegenstelling tot de sterkere cijfers van dezelfde periode vorig jaar.
Aan kop van de filmreleases van dit jaar stond Across the Spider-Verse, dat eind juni een wereldwijde box office-omzet van 591 miljoen dollar had. Het programma bevatte ook andere opmerkelijke titels zoals The Pope’s Exorcist die wereldwijd $75 miljoen opbracht. En No Hard Feelings met een wereldwijde opbrengst van $40 miljoen.
In termen van aangepaste OIBDA (Operating Income Before Depreciation and Amortization), rapporteerde Sony dat de Pictures divisie een aanzienlijke daling kende. Bijna 57% vergeleken met de overeenkomstige periode in 2022. Deze daling werd toegeschreven aan een lagere omzet. En ook verhoogde marketingkosten in verband met een groter aantal bioscoopreleases.
De omzet van de divisie bedroeg $2,33 miljard, een daling ten opzichte van de $2,64 miljard van vorig jaar. Bovendien werden de resultaten beïnvloed door een vermindering in de levering van televisieseries in de VS. Daarnaast daalden de inkomsten uit home entertainment en licenties voor digitale streamingdiensten. In tegenstelling tot het eerste kwartaal van 2022.
Het voorgaande jaar was getuige van de positieve impact van verschillende releases van franchisefilms in het fiscale jaar 2021. Positief is dat het huidige eerste kwartaal hogere bioscoopopbrengsten liet zien.
Over het geheel genomen onthulde Sony Pictures Entertainment een daling van 30,6% in de operationele winst voor het eerste kwartaal. Het kwam uit op 253 miljard yen ($1,77 miljard), wat dicht in de buurt komt van de prognoses van analisten.