Jury-prijswinnaar op het Filmfestival van Cannes voor Mommy, Xavier Dolan, kondigt aan dat hij stopt met filmmaken.
Vorig jaar overwoog Dolan al om “met pensioen” te gaan in de filmwereld. En nu heeft hij in een recent interview met het Spaanse medium El Pais bevestigd dat hij er definitief mee stopt. Geen filmmaken meer voor hem. Hij stopt ermee.
“Ik voel er niet voor om twee jaar van mijn leven te wijden aan een project dat bijna niemand ziet. Ik steek er te veel passie in om telkens weer teleurgesteld te worden. Het doet me twijfelen of mijn filmmaken slecht is, en ik weet dat dat niet het geval is.”
In datzelfde interview noemt Dolan hoe hij “bang is voor een burgeroorlog veroorzaakt door intolerantie” en dat dit hem depressief maakt. Kunst heeft voor hem nu geen betekenis meer.
“Ik begrijp niet wat het nut is van verhalen vertellen wanneer alles om ons heen uiteenvalt. Kunst is nutteloos en jezelf wijden aan cinema is tijdverspilling…”
Dolan is altijd een controversieel figuur geweest voor veel filmliefhebbers. Na het verrassen van de filmwereld op zijn midden twintigste met goed ontvangen films zoals Laurence Anyways en Tom at the Farm, zijn zijn laatste drie films niet goed ontvangen.
Het begon allemaal met It’s Only the End of the World uit 2016, een film die de Grote Juryprijs won op Cannes, maar tegelijkertijd werd bestempeld als een van de slechtste films ooit bekroond op het festival. Hoewel veel Franse publiek en enkele critici ervan genoten, was de algemene consensus buiten dat land niet positief.
Om de zaken nog erger te maken, volgde Dolan het op met zijn eerste Engelstalige film, The Death and Life of John F. Donovan, die uitdraaide op een mislukking van epische proporties.